Ekskluzivno: Hrvatsko-slovensku ubojicu dronova želi već 13 članica NATO-a

Dok širom Europe vlada dramatična situacija zbog pojava neidentificiranih, u svakom slučaju, neprijateljskih dronova, i najavljuje se podizanje “protudronskog zida” prema Rusiji, hrvatski DOK-ING i slovenska tvrtka Valhala Turrets na međunarodnom sajmu obrambene industrije SIDEC 2025. u Celju predstavljaju svjetsku premijeru prvog teškog i jedinstvenog besposadnog sustava protuzračne i protudronske obrane. Trenutak za pojavu KOMODO-MANGART 25, kako se zove taj zajednički obrambeni sustav, upravo je idealan jer brojne članice NATO-a žele nabaviti baš takve protuzračne i protudronske sustave. KOMODO-MANGART 25 jedinstven je, pak, jer je riječ o besposadnom sustavu, platforma mu je već poznati DOK-ING-ov KOMODO, a borbenu kupolu razvila je Valhalla. Do svjetske premijere, sustav želi naručiti već 13-ak članica NATO-a, slovenska vojska već ga koristi na oklopnim vozilima s posadom, a ministar obrane RH Ivan Anušić potvrđuje da će ovaj besposadni protudronski sustav naručiti i Hrvatska vojska.

Davor Petek, član Uprave DOK-ING-ove tvrtke Sigurnost i obrana, potvrđuje da je to prvi obrambeni sustav takve veličine, koji ujedinjuje nekoliko borbenih i elektronskih rješenja za protuavionsku i protudronsku obranu. Sustav čini Komodo, borbena kupola Valhalle, na kojoj je Rheinmetallov protuavionski top 25 milimetara, dva lansera protudronskih raketa proizvođača MBDA i AESA radar te elektronika francuskog proizvođača Safrane.

‘Made in EU’

Sve zajedno, riječ je o pravom proizvodu “Made in EU”. Valhalinih 12 borbenih kupola u vrijednosti od 45 milijuna eura već ugrađuje slovenska vojska na svoja oklopna vozila, a DOK-ING istodobno priprema i tri zajedničke borbene nadgradnje za Komodo s njemačkim Rheinmetallom, koji će biti predstavljeni u lipnju sljedeće godine, na svjetskoj izložbi naoružanja u Eurosatory u Parizu. Ministar Anušić već je objavio da će HV u protudronsku zaštitu kritične infrastrukture uskoro uložiti oko 115 milijuna eura, očito putem europskih kredita, jer i Petek navodi da je ovaj njihov proizvod već ušao na listu proizvoda koji će se financirati iz EU SAFE programa, gdje je Hrvatska već aplicirala na iznos od 1,7 milijardi eura.

Komodo može nositi takve borbene nadogradnje težine do 8,5 tona, što je najviše u klasi teških besposadnih sustava u svijetu. U ovoj konfiguraciji Komodo-Mangart 25, brzina mu je 55 kilometara na sat, a novija varijanta, koja se dovršava, kretat će se i brzinom od 70 kilometara na sat. To su i maksimalne brzine oklopnih postrojbi na terenu, što znači da ovaj oružani sustav ispunjava želju svih glavnih stožera NATO-a da bude i u pratnji i zaštiti tenkova i oklopnih vozila. Sustavom upravljaju dva operatera – vozač baznog vozila, koji upravlja putem kamera i radijskih vojnih sustava, i drugi operater koji daljinski upravlja kupolom s paljbenom stanicom. Vozač i ciljač namjerno su, kaže Petek, odvojeni, jer Komodom se može upravljati i putem AI-ja, dok oružje aktivira isključivo čovjek.

“Operateri upravljaju našim proizvodom s udaljenosti do dva i pol kilometra, a uz repetitorski sustav nema granica. Vozilo je autonomno i može autonomno pratiti druga vozila ispred i oko sebe, u konvoju ili na terenu, kada nema potrebe da njime upravlja operater”, kaže Petek. Svi su sustavi već isprobani na vozilima s posadom, i to na rtu Kamenjak u Istri, kao i protudronske rakete, koje su najnoviji vojni traženi proizvod. One su integrirane, primjerice, i na Rheinmetallov oklopnjak s posadom Skyranger (SADM rakete). U izradi je i kupola na koju će ići i Rheinmetallov 30-milimetarski top Bushmaster. Petek potvrđuje da je to oružje, koje sada žele svi u NATO-u s obzirom na to da je protuzračna i protudronska obrana, prvo na listi prioriteta, kako europskih, tako i vojski svih članica NATO-a, a pogotovo država koje se nalaze na istočnoj granici Europe, uključujući i RH. Kaže kako slijedi još niz ispitivanja u suradnji s hrvatskom i slovenskom vojskom, gdje će biti dobiveni svi potrebni NATO certifikati, a naravno, i vojske moraju razviti taktike uporabe tog sustava.

Novi standard

Dok traju ispitivanja, početni kapaciteti DOK-ING-a su 50 sustava godišnje, a ljubljanska Valhalla može slijediti taj tempo. Nakon što se završe sva ispitivanja i dobiju certifikati, širit će se proizvodnja u skladu s narudžbama. Vozilo je hibridno, što znači da se pomoću dizel-elektric generatora proizvodi sva potrebna struja za kretanje vozila i pokretanje kupole i svih borbenih sustava. Dizel-generator služi za dopunu baterijskog sustava. Što se tiče preliminarnog interesa vojski drugih država, Petek kaže da je i prije svjetske premijere u Celju već izražen interes 13 članica NATO-a za ovo protudronsko besposadno vozilo, a partneri, nakon premijernog pokazivanja, očekuju velik rast upita prema obje kompanije. Hrvatsko-slovenski protuzračni i protudronski besposadni sustav sklapa se u DOK-ING-ovim pogonima u Zagrebu.

“Nudimo rješenje koje smanjuje rizik za ljudstvo, povećava operativnu fleksibilnost i otvara novi standard interoperabilnosti za partnere u EU i NATO okruženju”, ističe Davor Petek, koji zaključuje kako je predstavljanje novog sustava važna prekretnica u obrambenoj industriji regije. Tijekom rujna 2025. delegacije ministarstava obrane Hrvatske i Slovenije na čelu s ministrima Ivanom Anušićem i Borutom Sajovicem posjetile su sjedište DOK-ING-a.

Svjetska klasa

“Ovim inicijativama potvrđujemo svoju poziciju vodećeg regionalnog tehnološkog lidera u području sigurnosti, obrane i energetske otpornosti. DOK-ING vidi budućnost u sve većoj autonomiji, povezanosti i umjetnoj inteligenciji u besposadnim platformama. Cilj je automatizirati opasne zadaće, smanjiti rizik za ljudstvo i stvoriti održivu europsku obrambenu infrastrukturu”, ističe predsjednik Uprave DOK-ING Sigurnost i obrana Gordan Pešić, poručujući kako zagrebačka tvrtka veliki potencijal vidi u razvoju i implementaciji zajedničkih projekata u okviru Europske unije i NATO-a i jačanju nacionalne i savezničke sigurnosti.

Ovaj projekt za zagrebački DOK-ING, koji je prije 24 godine pokrenuo inovativni Vjekoslav Majetić, dodatan je iskorak. Tvrtka je već dugo na globalnoj razini predvodnik u razvoju visokosofisticiranih robotiziranih sustava za posebne namjene na kopnu. Poznata je po svom poslovnom motu “Don’t send a man to do a machine’s job”, što dokazuje i da drži više od 80 posto svjetskog tržišta u segmentu humanitarnog razminiranja. Njezini besposadni sustavi koriste se i u protupožarnom djelovanju te za rudarstvo. Iskorak u vojni segment učinjen je tek nedavno, a i tu postaje svjetska klasa.

(Poslovni dnevnik)

Podijeli
li
0