Baterijski vlak starta na relaciji Split – Kaštel Stari
Zbog zasićenosti tržišta električnih vozila grupacija se okrenua novim idejama.
Prvi hrvatski baterijski vlak uskoro vozi i na jugu zemlje, a o tom pionirskom projektu i njegovu utjecaju na održivu mobilnost na konferencije “Zelena tranzicija i održivost 2050” govorio je Josip Ninić, predsjednik Uprave Končar – Električnih vozila.
Najavio je kada kreće baterijski vlak na relaciji Split – Kaštel Stari – Split. “Baterijski vlak predviđen je za korištenje u splitskoj regiji te će novim voznim redom od 15. prosinca ući u redovni putnički promet na linijama od Kaštela prema Splitu”, najavio je Ninić.
Specifičnost Hrvatske
Pojasnio je kako je odluka o razvoju ovog projekta proizašla je iz praktičnih razloga. Končar tradicionalno proizvodi električna vozila, no tržište tih vozila već je relativno zasićeno. Stoga se moralo pronaći novi tržišni segment u kojem Končarevi proizvodi mogu funkcionirati, što ih je dovelo do razvoja baterijskog vlaka i otvaranja novog tržišnog prostora.
Iza inovacije se krije i dodatan razlog: “Hrvatska ima specifičnost u odnosu na mnoge zemlje zapadne Europe, kod nas oko dvije trećine svih pruga nije elektrificirano. To stvara stvarnu i značajnu potrebu za rješenjima koja bi bila prihvatljiva, u prvome redu s aspekta financiranja. U kontekstu zelene tranzicije – baterijski vlakovi ne koriste fosilna goriva u svojim motorima, već električnu energiju. Osim toga, postoji mogućnost dodatnog napajanja izgrađenih punionica pomoću solarnih elektrana, što je također dio naših budućih planova.”
U Končaru su razvili razvili elektrobaterijski i baterijski vlak. Elektrobaterijski vlak može voziti pod kontaktnom mrežom, a zatim nastaviti vožnju na neelektrificiranim dionicama koristeći baterije. Baterijski vlak, pak, koristi isključivo baterije za pogon i dok su baterije pune, vlak vozi normalno. Kako bi se baterije mogle puniti, Ninić pojašnjava kako su se morali projektirati i izgraditi posebno dizajnirane punionice, odnosno energetska postrojenja za punjenje baterija.
Dokazivanje rješenja
Ninić naglašava kako se u Končaru nadaju da će baterijski vlak postati i izvozni proizvod, iako su domaći kupci također iznimno važni, napomenuo je jer, dodao je, na domaćem se tržištu dokazuju rješenja.
“Končar raste i domaće tržište nije dovoljno. Moramo pronaći načina da složenije proizvode, poput baterijskih vlakova, plasiramo i na inozemna tržišta. Što je proizvod složeniji, to ga je teže izvesti, posebice zato što se nikad ne kupuje samo jedan vlak, obično se naručuju cijele flote ili segmenti povezani s infrastrukturnim projektima. To su veliki i skupi infrastrukturni projekti, no izvoz za nas nema alternativu”, rekao je Ninić.
Kada govorimo o dugoročnim planovima, optimističan je i kaže kako grupacija očekuje značajan rast – i organski, kroz prirodni razvoj, i anorganski, putem akvizicija. “Naša je želja da se s tračničkim vozilima proširimo izvan Hrvatske, a u širem kontekstu Končar kao grupa planira nadmašiti i neke europske okvire”, zaključuje Ninić.
(Poslovni dnevnik)