Nastavlja se rast izvoza, dvostruko snažnije od uvoza

Nastavlja se rast izvoza, dvostruko snažnije od uvoza
Nastavlja se rast izvoza, dvostruko snažnije od uvoza

Nastavlja se rast izvoza, a osim oporavka na tržištima Italije i Njemačke, posebno je zamjetan rast, i to neprekinut posljednjih godina, koji naši izvoznici ostvaruju u Sloveniji. U deset mjeseci prošle godine plasman u Sloveniju povećan je čak 20 posto. Prema podacima Hrvatske gospodarske komore (HGK), pozitivan trend ostvaruju gotovo svi glavni izvozni proizvodi u Sloveniji, a pogotovo motorni benzin, lijekovi te proizvodi od aluminija, goveđa koža i razni prehrambeni proizvodi.
 
No, propulzivan rast bilježe naši proizvođači, i to već godinama, na još nekoliko međunarodnih tržišta. Španjolska tako postaje sve važnija destinacija za proizvode hrvatskih tvrtki, a iz analize HGK zanimljiv je i pregled proizvoda kojima se uspijevaju probiti. Tekstilcima je Španjolska postala važna za plasman proizvoda, i to najviše čarapa s gaćicama, koje su glavni hrvatski proizvod u toj zemlji. U deset lanjskih mjeseci samo njih je izvezeno za gotovo 13 milijuna eura, a dodaju li se i ostali proizvodi, od grudnjaka, preko kupaćih kostima do hlača, tekstilci su sudjelovali s više od 44 milijuna eura u ukupnih 161 milijun eura izvoza u Španjolsku.
 
Osim standardnih tekstilnih proizvoda, lani su među pet vodećih proizvoda na španjolsko tržište uskočili - lom zlato, kojeg je izvezeno u vrijednosti od gotovo 10 milijuna eura, te umjetna gnojiva, kojih je izvezeno za gotovo osam milijuna eura. Ta dva proizvoda novi su u evidenciji robne razmjene sa Španjolskom, a važan porast u Španjolsku bilježe i lijekovi, kojih je u deset mjeseci izvezeno više nego cijele prethodne godine. Njihov je rast umanjio primjetan pad izvoza živih goveda u Egipat.
 
Dvije zemlje u kojima već nekoliko godina izvoznici bilježe rast prodaje su Egipat i Izrael. U Egipat je izvoz lani u deset mjeseci povećan 38 posto i prešao je 98 milijuna eura. Tradicionalno je, ponajviše zahvaljujući zagrebačkoj tvrtki Sherif, glavni izvozni adut u Egipat rezana drvena građa, i to ponajprije bukva, koja čini dvije trećine izvoza. No, raste i prodaja naftnih ulja i ulja dobivenih od bitumenskih minerala, kojih je lani u deset mjeseci izvezeno trostruko više nego u cijeloj 2014., a njihovi pozitivni rezultati pokrili su izostanak izvoznih prihoda od izvoza živih goveda, koji je lani osjetno pao.
 
Što se Izraela tiče, izvoz iz Hrvatske u deset je mjeseci povećan 128 posto naspram 2014. i prešao je 46 milijuna eura, a najveći porast pritom bilježe dva nova proizvoda u strukturi: motorni benzin i dizelske električne lokomotive, koje zajedno čine gotovo 44 posto izvoza u Izrael. Porast bilježe i dosadašnji glavni izvozni proizvodi na tom terenu - cement i nukleinske kiseline.
 
Među važnijim tržištima na kojima hrvatski izvoznici više ne bilježe uspon je BiH, u kojoj je zabilježen pad od gotovo devet posto. Iako su podaci još privremeni, usporede li se brojke iz prvih deset mjeseci s ukupnim izvozom u 2014., zamjetan je gubitak pozicija nekoliko izvoznih proizvoda, od kože i papira te sardina, preko margarina i bijelog vina do suncokretovog sjemena i mesa bez kostiju.    
 
Prvi podaci službene statistike pokazuju i da je izvoz u jedanaest mjeseci 2015. ne samo nastavio snažan rast, povećan je za gotovo 12 posto, već je nastavio rasti dvostruko snažnije od uvoza. Time je umanjen deficit u robnoj razmjeni, oko 1,4 posto u usporedbi s jedanaest lanjskih mjeseci. Do kraja studenoga hrvatske tvrtke izvezle su roba u vrijednosti od 80,6 milijardi kuna, dok je uvoz dosegnuo 128,9 milijardi kuna, pa je deficit iznosio 48,8 milijardi kuna, a pokrivenost uvoza izvozom podigla se na 62,5 posto.

Izvor: Poslovni dnevnik

Podijeli
li
0