MAGROS 2023: U sektoru trgovine nužni su inovacije i digitalizacija

MAGROS 2023: U sektoru trgovine nužni su inovacije i digitalizacija
MAGROS 2023: U sektoru trgovine nužni su inovacije i digitalizacija

Direktor i glavni urednik Suvremene trgovine Srećko Sertić kazao je da su ulaganja u nove tehnologije, održivost i digitalizaciju ključna za buduću konkurentnost maloprodaje.

Taj je sektor, kako je naveo, posljednjih nekoliko godina u znaku inflacije i rastuće osjetljivosti potrošačkih cijena, što je dovelo do najvećeg pada marži trgovaca mješovitom robom u pet godina.

“Dok su se marže smanjivale, potreba za ulaganjem u tehnologiju, održivost i kadrove nastavili su rasti. U kombinaciji s rastućim kamatama, to je dovelo do novih izazova za trgovce na malo, jer moraju financirati svoja ulaganja skupljim kapitalom”, kazao je Sertić. Naveo je i kako se je ponašanje potrošača promijenilo – tako, primjerice, istraživanja pokazuju da njih 35 posto planira uštedjeti na hrani, a polarizacija skupina s višim i nižim prihodima se smanjuje.

Cijene proizvođača, povećanje plaća i rastuće kamatne stope i dalje će utjecati na trgovce mješovitom robom, naveo je Sertić napominjući kako će se tehnologija i automatizacija još ubrzati te su ulaganja u inovacije i održivost ključna.

Predsjednik HGK-Komore Zagreb Josip Zaher rekao je da kretanja u trgovini pokazuju da je u prvih osam mjeseci ove godine promet od trgovine na malo realno porastao za 2,1 posto u odnosu na isto razdoblje lani. Kako je potrošnja najjača sastavnica BDP-a, rast prometa u trgovini na malo ukazuje na nastavak stabilnog rasta gospodarstva i u trećem tromjesečju ove godine, čemu je pripomogla i dobra turistička sezona, kazao je.

Od izazova s kojima se sektor susreće naveo je inflaciju, rast kamatnih stopa, nedostatak radne snage, novu regulaciju rada trgovina nedjeljom koja, kako je kazao, zahtijeva značajne promjene u organizaciji poslovanja trgovaca.

Prema njegovim riječima, aktualne geopolitičke napetosti mogle bi i dalje biti značajan uzrok nestabilnih opskrbnih lanaca i poremećaja u opskrbi energentima i drugim sirovinama na svjetskom tržištu te postoji potencijalan rizik rasta njihovih cijena.

Zaher je također naglasio važnost prilagodbe novim poslovnim modelima temeljenim na načelima održivosti, zelene tranzicije i digitalne transformacije. Pred trgovinom su, kako je rekao, veliki investicijski procesi u promjenu tehnologije, od logističko-distribucijskog do maloprodajnog, blagajničkog i drugog poslovanja. “U vremenima brzih promjena trebamo pokazati prilagodljivost i agilnost”, poručio je.

Marijana Filipić iz Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) je kazala kako je u Hrvatskoj više od 30 posto gospodarskih subjekata registrirano za trgovinu te zapošljavaju više od 200 tisuća djelatnika.

U proteklim godinama, kako je rekla, trgovina je suočena sa različitim krizama i izazovima, no usprkos tome pokazala je veliku fleksibilnost. “Trgovina ima ključnu ulogu u lancu dodane vrijednosti između proizvodnje i potrošnje, a inovacije i digitalizacija koju provode i mali i srednji i veliki poduzetnici u trgovini su neophodne kako bi se uspjelo odgovoriti na sve one brze promjene i zahtjeve potrošača”, istaknula je.

Predsjednik Hrvatske obrtničke komore (HOK) Dalibor Kratohvil je poručio da mali obrtnici trebaju imati pravo odabira hoće li ili ne raditi nedjeljom, iznijevši podatak da se u proteklih pet godina zatvorilo 785 malih trgovina, a samo lani njih 120.

I dopredsjednik HUP-Udruge trgovine Mirko Budimir je istaknuo da je HUP protiv ograničavanja rada nedjeljom, ocijenivši da će iduća godina, u kojoj će se 16 radnih nedjelja morati raspodijeliti na cijelu godinu, biti jako izazovna, između ostalog i u pogledu organizacije posla.

Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević je kazala kako su vremena izazovna, kako se trgovci trebaju snalaziti u uvjetima visoke inflacije, no najteže je svakako potrošačima.

Potrošači se prelaskom na euro još uvijek muče sa cijenama i Udruga je uputila prijedlog da se dvojno iskazivanje cijena produži i na sljedeću godinu. “Kad bi cijene bile stabilne ne bi bio problem naviknuti na euro”, kazala je Knežević napominjući kako je najveća želja potrošača da se cijene ustabile. Navike potrošača su se promijenile pa će se i trgovina morati tome prilagoditi – ako potrošači prestanu kupovati oni neće imati kome prodavati, poručila je.

Na kraju uvodnog dijela sudionicima se obratio i izaslanik Predsjednika RH Velibor Mačkić, posebni savjetnik Predsjednika Republike za ekonomiju, koji je nakon kratkog pregleda stanja u trgovini Konferenciju svećano i otvorio.

Konferencija se odvijala kroz tri panela: Stanje trgovine u Republici Hrvatskoj, Vanjska trgovina i međunarodno poslovanje / Turizam u funkciji izvoza i Budućnost trgovine, na kojima su sudjelovali mnogi stračnjaci iz branše.

Četvrtak 26. 10. bio je nastavak MAGROSA 2023. i održao se kao Dan malih trgovaca obrtnika s temom POLOŽAJ MALIH TRGOVACA U SVIJETU – Aktualni izazovi i mogućnosti za trgovce obrtnike.

Uz niz vrlo interesantnih predavanja, interakcija se odvijala i tijekom dva panela: Aktualne teme u poslovanju obrtnika u maloprodaji i Proizvodi s oznakama posebne kvalitete – Izvorno hrvatsko i Hrvatska kvaliteta – kako mogu pomoći malim trgovcima.

Opširno s svemu biti će objavljeno u broju 5-2023 časopisa Suvremena trgovina.

Predavači u oba dana bili su: http://suvremena.hr/predavaci/

Cijeli program pogledajte na: http://suvremena.hr/program/

Podijeli
li
0