Dok-Ing predstavio svoje najmodernije robotsko vozilo dosad za koje kažu da je bez konkurencije: "Granica mu je samo mašta"

Dok-Ing predstavio svoje najmodernije robotsko vozilo dosad za koje kažu da je bez konkurencije: "Granica mu je samo mašta"
Robotsko vozilo KOMODO

Nakon više od tri godine razvoja, DOK-ING je danas u svojim pogonima na zagrebačkom Žitnjaku predstavio Komodo, inovativni robotski sustav na daljinsko upravljanje za rad u ekstremnim nuklearnim, biološkim i kemijskim uvjetima. Riječ je o jedinstvenom stroju koji može djelovati u uvjetima otvorene vatre, eksplozije, urušavanja, visokih koncentracija eksplozivnih i toksičnih tvari, kao i u terorističkim prijetnjama.

Naš inovativni robotski sustav djeluje u ekstremnim okolišnim uvjetima u kojima je čovjek ograničen u djelovanju ili ne može preživjeti. Stroj je daljinski upravljiv i ima elemente umjetne inteligencije, a njegove iznimne performanse čine ga jedinstvenom inovacijom u svijetu, istaknuo je Vjekoslav Majetić, osnivač i vlasnik DOK-ING-a, tvrtke koja je u zadnjih 30 godina uspješno razvila 15-ak inovativnih komercijalno uspješnih robotskih sustava.

Prototip sustava Komodo koji je predstavljen javnosti pripada takozvanom NBKO (nuklearna, biološka i kemijska obrana) području i predstavlja jedan od najznačajnijih inovativno-razvojnih sigurnosno-obrambenih projekata u Republici Hrvatskoj.

Europska komisija svrstala ga je među top 20 od 972 analizirana projekta iz područja sigurnosno-obrambene industrije. Hrvatski robotski sustav tako se našao uz bok inovacijama najjačih zemalja Europe poput Finske, Njemačke i Francuske.

S ovim robotskim sustavom prepoznali smo priliku za diverzifikaciju našeg proizvodnog portfelja čime ujedno brendiramo Hrvatsku kroz inovacije u području sigurnosti i obrane. Svrstavanje u iznimnih 2 posto projekata na razini Europe potvrđuje da je DOK-ING međunarodni lider u proizvodima dvojne namjene koji potiče razmjenu ideja između civilnih i obrambenih dionika država članica, poručio je Gordan Pešić, voditelj razvoja poslovanja DOK-ING-a.

Vrijednost ovog projekta, koji je u suradnji s Fakultetom elektronike i računarstva u potpunosti razvijen u DOK-ING-u, iznosi 18,2 milijuna kuna od čega je 50 posto sufinancirano kroz Europske strukturne i investicijske fondove.

Značajke sustava Komodo

Vozilo je teško 17 tona i ima hibridni pogon te zahvaljujući baterijama može djelovati u okolišnim uvjetima gdje ne mogu raditi motori s unutarnjim sagorijevanjem, primjerice gdje su niske razine kisika ili visoke temperature.

Sustav je namijenjen obavljanju misijskih zadataka u ekstremnim uvjetima nuklearnih, bioloških kemijskih i radioloških prijetnji, poslove uklanjanja prepreka i opasnih predmeta, RKB detekcije, izviđanja, motrenja, uzorkovanja, RKB dekontaminacije i neutralizacije toksičnih industrijskih kemikalija, gašenja požara i neutralizacije eksplozivnih naprava, a zahvaljujući sposobnosti prikupljanja i obrade podataka. Značajno je da je taj sustav u stanju predvidjeti određeni događaj.

Ni mi ne znamo što još sve može, ali granica mu je samo naša mašta, poručio je novinarima  Majetić. Odgovarao je na brojna pitanja, no kako je riječ tek o prototipu njihovog najnovije i najinovativnije platforme Komodo, nije mogao otkriti detalje koji su medije zanimali, poput recimo njegove cijene.

Majetić je u nedostatku konkretnijeg odgovora usput spomenuo cijenu jednog T-55 tenka, no to nije zvučalo kao referentna točka za cijenu Komodo platforme. Međutim, istaknuo je da DOK-ING može u narednih godinu dana biti spreman za punu serijsku proizvodnju Komoda.

DOK-ING-ov dizajn, FER-ov mozak

U razgovoru s voditeljem razvoja tvrtke DOK-ING, Gordanom Pešićem pokušali smo doznati više detalja oko samog projekta i u kojem smjeru bi njegova komercijalizacija mogla dalje ići.

Pešić nam je rekao kako je čitav projekt trajao posljednje tri godine, od prijave i potpisivanja ugovora 2017. godine do predstavljanja prototipa.

Dodao je kako je na projektu sudjelovalo 40-ak ljudi iz DOK-ING-a. U suradnji s FER-om smo razvili autonomne sposobnosti, dok smo ostale aktivnosti od dizajna do realizacije prototipa zapravo napravili sami, kaže Pešić.

Izrazito modularan i NATO standardiziran

Misijske komponente Komoda koje su NATO standardizirane, DOK-ING je kupio i integrirao u samo vozilo, pojašnjava Pešić. Objasnio je da DOK-ING kupuje samo najbolje i najpouzdanije komponente koje onda ugrađuju na vlastita vozila.

Na ovom vozilu imamo europske detektore koji su u određenom NATO standardu, a koristimo i talijanske dekontaminacijske uređaje, isto tako u NATO standardu, rekao nam je Pešić.ž

Zanimalo nas je, obzirom da je sustav krajnje modularan, može li onda zainteresirani kupac kupiti samo bazu vozila, a komponente sam integrirati prema potrebi, Pešić odgovara da može, no isto tako naglašava da DOK-ING želi zapravo zadržati proces integracije komponenti.

Vozilo bez aplikacije gore zapravo ne znači pretjerano puno, pojašnjava.

Zanimalo nas je razvija li DOK-ING i sam neke od komponenata za Komodo platformu, Pešić odgovara da se DOK-ING više bavi razvojem aplikacija te platforme, a ne razvojem komponenata. "Mi smo u ulozi integratora sustava", kaže.

Punjenje na običnu utičnicu i velika autonomija

Pešić otkriva kako DOK-ING u budućnosti misli raditi i na inženjerskim inačicama Komodo platforme, a ne isključuje niti mogućnost integriranja komponenti za borbeno djelovanje i izvidnicu te slično.

To je nešto što smo stavili mašti na volju i ne mora značiti da ćemo ići u tom smjeru. Morali smo adresirati i to, jer ne bi bili trend setteri da ne stavljamo i takve stvari, pojašnjava Pešić kad je riječ o mogućim vojnim aplikacijama tog robotskog sustava.

Upravljanje sustavom odvija se isključivo daljinski i putem radio veze, a Pešić kaže da DOK-ING nije radio na satelitskoj povezanosti te takvim mogućim načinom upravljanja te da vjerojatno niti neće.

Obzirom da je riječ o vozilu s hibridnim pogonom (dizel/struja), zanimalo nas je kako se puni, a odgovor je krajnje jednostavan - i na običnu utičnicu od 220 volti. Punjenje na super punjaču traje oko sat i pol vremena, dok standardno punjenje može potrajati i do 8 sati.

Tu je i dizel motor koji isto tako puni baterije te se na taj način omogućava velika autonomija Komodo platforme.

Prvi serijski modeli 2023. godine

Pešić je na kraju otkrio i da bi prvi serijski proizvedeni modeli Komoda mogli ugledati svjetlo dana već 2023. godine. Naravno, tad bi ga mogli imati već i prvi kupci, kojih bi sudeći prema širokoj namjeni platforme i njezinom izrazito modularnom i prilagodljivom karakteru, moglo biti puno.

Predstavljanju nazočili brojni ugledni gosti

U sklopu današnjeg svečanog predstavljanja, kojemu su prisustvovali ministar obrane Mario Banožić, državni tajnik Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije Šime Erlić, načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske admiral Robert Hranj te drugi visoki dužnosnici, a održana je i panel diskusija Prilike za hrvatsku obrambenu industriju u nadolazećem financijskom razdoblju Europske unije.

Zaključak je kako ovakvi projekti pokazuju veliki potencijal za predstojeće programsko razdoblje od 2021. do 2027. godine te su prilika za hrvatsko pozicioniranje u sigurnosnoj i obrambenoj industriji.

Izvor: www.dnevnik.hr

Podijeli
li
0